Beviljade projekt
pedagogisk utvecklingstid
2010-2023 har lärare vid fakulteten kunnat ansöka om stöd i form av pedagogisk utvecklingtid. Tiden kunde användas för att utveckla undervisningsmetoder, pedagogiskt ledarskap och lärarlagssamverkan, pedagogiskt material eller motsvarande. Här listas alla beviljade projekt.
2022-23
Tullia Jack och Malin Zillinger, Institutionen för service management och tjänstevetenskap: Projektet Advancing assessment activities to interact with the world beyond a single subject
Tove Lundberg och Simon Granér, Institutionen för psykologi: Utvärdering och utveckling av ett pedagogiskt mentorsprogram för kollegialt livslångt lärande bland doktorander och lektorer.
2020-21
Pedagogisk utvecklingstid
- Mattson Tina, Socialhögskolan: Pionjärprojekt hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet
- Steij Stålbrand Ingela, Psykologi: Utveckling av systematiskt stöd och process för behovsanalys vid uppdragsutbildningar
- Wright Nielsen Tabitha & Göransson Kristina, Socialhögskolan: Samarbetsprojekt om kandidatexamensarbeten
Projekt som främjar e-pedagogik, digitalisering av utbildning och den digitala arbetsmiljön:
- Bengt Brattgård, Psykologi: Utveckling av en digital metodkurs för specialistarbeten via Canvas
- Jean-Christophe Rohner , Psykologi: Utvärdering av olika digitala föreläsningsformer
- Anett Schenk, Socialhögskolan: Pedagogiska verktyg och strategier för digital undervisning i socialt arbete
2019-20
Pedagogisk utvecklingstid
- Maria Bangura Arvidsson, Socialhögskolan: Undervisningserfarenheter och pedagogiska metoder i Active Learning sal
- Jonas Bjärehed, Margit Wångby Lundh & Ellinor Schad, Psykologi: Utveckling av pedagogiskt material
- Malin Espersson & Johan Alvehus, Institutionen för service management och tjänstevetenskap: Mot en modell för progression i akademiskt skrivande
- Norma Montesino, Socialhögskolan: Preparing for the future: How to incorporate emerging environmental issues into social work education?
Projekt som främjar internationalisering av utbildning:
- Mine Islar & Torsten Krause, LUCSUS: Collaborative and interdisciplinaryteaching and learning the sustainable development goals
- Leili Laanemets, Socialhögskolan: USI-nätverkskurs: Familj, religion och rätt
- Elisabeth Martinell Barfoed & Erika Werner, Socialhögskolan: Personlig utveckling och lärande – en analys av socionomstudenters reflektionsuppgifter på den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)
- Kjell Nilsson, Sociologen: Ökad internationalisering genom virtuell mobilitet
2018-19
- Linda Stihl & Nicklas Guldåker, Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi: Vägledning mot ett mer aktivt och digitalt lärande
- Sara Brogaard, Anne Jerneck & Karin Steen, LUCSUS: Tvärvetenskaplig pedagogisk praktik med fokus hållbarhet
- Carina Sjöholm & Erika Andersson Cederholm, Institutionen för service management och tjänstevetenskap: Analysverkstad - utveckling av en modul för analys av kvalitativa data
2017-18
- Axel Fredholm & Yahia Mahmoud, Sociologiska institutionen resp. Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi: Collaborative classrooms in fluid learning landscapes
- Gunilla Jarlbro & Sara Santesson, Kommunikation och medier: Kurs i samhällsjournalistik för fakultetens lärare
- Thomas Niedomysl, Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi: Kursöverskridande arbete med kursvärderingar
- Maria Strömvik, Statsvetenskapliga institutionen: Kvantitativa metoder för ”kvantfobiker”: Ett alternativt pedagogiskt material för introduktion till kvantitativa forskningsmetoder
2016-17
- Cecilia Cassinger & Asta Cepaite Nilsson, Institutionen för strategisk kommunikation: Facebook som redskap för kollaborativt lärande
- Åsa Thelander & Björn Badersten, Institutionen för strategisk kommunikation resp. Statsvetenskapliga institutionen: Ämnesdidaktiska förhållningssätt i samhällsvetenskaplig utbildning
- Tabitha Wright Nielsen, Lars Harrysson & Lotti Rydberg Welander, Socialhögskolan, Utveckling av internetbaserad och interaktiv pedagogik – blended learning
2015-16
- Tomas Bergström, Dalia Mukhtar Landgren och Ylva Stubbergaard, Statsvetenskapliga institutionen: Globalt lärarlag och klassrum
- Lisa Eklund och Catia Gregoratti, Sociologiska institutionen respektive Statsvetenskapliga institutionen: The Pedagogy of Internship Courses
- Marianne Larsson Lindahl, Tina Mattsson och Carina Tigervall, Socialhögskolan: Utvecklande av interaktiva former av individuell examination
2014-15
- Martin Hall och Maria Hedlund, Statsvetenskapliga institutionen
- Nils Gustafsson, Institutionen för strategisk kommunikation
- Ulrika Westrup och Anette Svingstedt, Institutionen för service management och tjänstevetenskap
2013-14
- Mimmi Barmark, Sociologiska institutionen: Undervisningsmaterial i kvantitativ metod
- Håkan Jönsson, Socialhögskolan: Mentorsprojekt för undervisande doktorander
- Tobias Linné, Institutionen för kommunikation och medier: Forum för normkritisk pedagogik
- Malin Zillinger, Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap: Utveckling av kursinnehåll och examinationsformer
2012-13
- Mats Hilte, Socialhögskolan: Utveckling av kontemplativa metoder inom högre utbildning
- Lena Karlsson, Genusvetenskapliga institutionen: Utarbeta design för seminarier som demokratiskt och explorativt utforskar sitt givna ämne
- Ingela Steij-Stålbrand och Mats Dahl, Institutionen för psykologi: Utveckling av pedagogik för praktikkurser och annan utbildningsrelaterad samverkan med det omgivande samhållet inom utbildnings om inte är professionsinriktad.
2011-12
- Johanna Alkan Olsson, Rättssociologiska enheten: Informationskompetens på webben
- Lisa Eklund, Lund University Master in International Development (LUMID): Projekt för att stärka LUMIDs internationella och interdisciplinära lärandemiljö
- Stefan Gössling, Institutionen för Service Management: Developing a virtual lecture series
- Tamara Landia, Institutionen för kommunikation och medier: Utveckla digitala interaktiva manualer
2010-11
- Anna Angelin, Socialhögskolan: Utveckla kurserna SOAU04 och SOPM04
- Anna Sonander, Enheten för Rättssociologi: Utvärdering av grupparbete och egen reflektion
- Birgitta Wanek, Institutionen för Psykologi (projekt med Eva Torkelsson): Utveckla undervisningsmetoder och pedagogiskt material på delkurs psyA31:2 (15 hp) i arbets- och organisationspsykologi.
- Elin Bommenel, Inst. för Service Management (projekt med Ulrika Westrup): Kartlägga, analysera, förankra och sprida kunskapen om studenters ledarskap över sin egna studieprocess
- Elinor Schad, Institutionen för Psykologi (projekt med Jitka Lindén): Utveckling av kurs i handledning för praktikhandledare
- Eva Åström, Institutionen för Service Management: Exkursioner och ’case’ i en tvärvetenskaplig miljö
- Gunnel Ingesson, Institutionen för Psykologi: Utveckling av kursen Människan i ett livsloppsperspektiv
- Gunvor Stenlund, Institutionen för Psykologi: Utveckling av modell för datoriserat system för journalföring och kvalitetssäkring på psykoterapimottagningen
- Jan Magnusson, Socialhögskolan (projekt med Lars Harrysson): Blended-modekoncept i utbildningen
- Malin Zillinger, Institutionen för Service Management: Projekt för att analysera och stärka kursen Value creating processes
- Maria Löfgren Martinsson, Institutionen för Sociologi: Utveckling av nytt påbyggnadsblock i arbetslivspedagogik
- Mimmi Barmark, Institutionen för Sociologi: Framtagning av undervisningsmaterial i kvantitativ metod.
- Norma Montesino, Socialhögskolan: Socialt arbete med migranter, en fråga om former och innehåll i Socionomprogrammet
- Åsa Ritenius Manjer, Socialhögskolan: Utveckling av internetkurserna SOAA11 Socialt arbete: grundkurs 30 hp halvfart och SOAA22 Socialt arbete: fortsättningskurs 30 hp halvfart
Kontakt
Josefin Larsson
Utbildningssamordnare
+46 46 222 48 93
josefin [at] sam [dot] lu [dot] se
Rapporter
Du hittar flera av rapporterna här i LU Box.