Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vill du utvecklas som lärare i forskningsmetoder?

Nu planerar Samhällsvetenskapliga fakulteten en ny kurs för dig som undervisar i samhällsvetenskapliga forskningsmetoder och vill utforska nya sätt att utveckla din pedagogik och stärka studenters lärande.

Kursen "Teaching and Learning Research Methods in the Social Sciences" kommer att vara både praktiskt och teoretiskt grundad för att ge förutsättningar för att tillsammans reflektera över utmaningar och möjligheter i metodundervisning. Målet är att ge dig som lärare verktyg att utveckla läraktiviteter som inspirerar och engagerar studenter i forskningsmetod.

Genom interaktiva seminarier och eget projektarbete får du möjlighet att analysera pedagogiska utmaningar i din egen metodundervisning, utforska teoretiska perspektiv på lärande och undervisning i metod, skapa och testa lösningar för att förbättra studenternas förståelse för forskningsmetoder samt diskutera och få återkoppling från engagerade kollegor.

Planerade kursteman och datum:

Introduktion: 24 mars, kl. 13-16
Vi lär känna varandra och diskuterar tillsammans utmaningar inom metodundervisning. .

Forskningsmetoder i kursplanen: 7 april, kl. 13-16
Hur balanserar vi bredd och djup i metodkurser? Diskussion om metodkursernas roll i att reproducera eller utmana disciplinära traditioner.

Studenter och lärande av forskningsmetoder: 22 april, kl. 13-16
Hur kan vi möta studenternas olika förutsättningar, motivation och inlärningsstilar i metodkurser?

Undervisningsstrategier för forskningsmetoder: 29 april, kl. 13-16
Paneldiskussion med erfarna metodlärare. Fokus på strategier för att undervisa specifika metoder.

Kamratgranskning: 15 maj, kl. 13-16
Presentation och diskussion av deltagarnas projekt. Feedback ges av kursdeltagare. 

Slutseminarium med kritisk vän: 13 juni, kl. 9-12
Projekten presenteras och diskuteras med fokus på utveckling av undervisningen.