Kursen "Teaching and Learning Research Methods in the Social Sciences" kommer att vara både praktiskt och teoretiskt grundad för att ge förutsättningar för att tillsammans reflektera över utmaningar och möjligheter i metodundervisning. Målet är att ge dig som lärare verktyg att utveckla läraktiviteter som inspirerar och engagerar studenter i forskningsmetod.
Genom interaktiva seminarier och eget projektarbete får du möjlighet att analysera pedagogiska utmaningar i din egen metodundervisning, utforska teoretiska perspektiv på lärande och undervisning i metod, skapa och testa lösningar för att förbättra studenternas förståelse för forskningsmetoder samt diskutera och få återkoppling från engagerade kollegor.
Planerade kursteman och datum:
Introduktion: 24 mars, kl. 13-16
Vi lär känna varandra och diskuterar tillsammans utmaningar inom metodundervisning. .
Forskningsmetoder i kursplanen: 7 april, kl. 13-16
Hur balanserar vi bredd och djup i metodkurser? Diskussion om metodkursernas roll i att reproducera eller utmana disciplinära traditioner.
Studenter och lärande av forskningsmetoder: 22 april, kl. 13-16
Hur kan vi möta studenternas olika förutsättningar, motivation och inlärningsstilar i metodkurser?
Undervisningsstrategier för forskningsmetoder: 29 april, kl. 13-16
Paneldiskussion med erfarna metodlärare. Fokus på strategier för att undervisa specifika metoder.
Kamratgranskning: 15 maj, kl. 13-16
Presentation och diskussion av deltagarnas projekt. Feedback ges av kursdeltagare.
Slutseminarium med kritisk vän: 13 juni, kl. 9-12
Projekten presenteras och diskuteras med fokus på utveckling av undervisningen.