Frågor om etikprövning? Kontakta Åse!

Om din forskning involverar människor eller behandling av personuppgifter kan du behöva ansöka om etiskt tillstånd. Åse Innes-Ker, fakultetens etikrådgivare, kan ge stöd i processen och tipsar om var du kan hitta information.

Hej Åse! Du är fakultetens etikrådgivare – vad innebär det?

Forskare kan kontakta mig med frågor om etikprövning. Jag vill alltid ha ett samtal, så att jag kan ställa frågor. Det går bra att ta ett samtal via Teams eller Zoom. Kan jag inte svara på frågan, så kan jag slussa dig vidare.

Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller etikprövning?

Planera din forskning i detalj innan du söker etiktillstånd. Kom också ihåg att det är forskarens och huvdmannens ansvar att se till att ansökan är ifylld korrekt. Myndigheten kan inte svara på frågor om detta (men jag kan nog).

Vad är första steget för den som vill lära sig mer?

Gå igenom kursen i forskningsetik på vår kompetensportal.  Den är heltäckande vad gäller forskningsetik.  Kursen täcker inte bara lagar, utan även god forskningssed. Momenten är uppdelade i mindre stycken så det är enkelt att hitta just det du är intresserad av.

Kurs i forskningsetik för forskande personal - Kompetensportalen

Gå också till Etikprövningsmyndighetens hemsida. Den har mycket bra information, inkluderat FAQ, och länkar till vad lagen säger.

Etikprövningsmyndigheten